HelTrin valmentajat ovat oman lajinsa ammattilaisia. He ovat pääosin joko työ- tai toimeksiantosuhteessa seuraamme tehden töitä ammattilaisen asenteella ja otteella. Jos olet triathlon-, juoksu-, pyöräily- tai uintivalmentaja ja kiinnostunut tulemaan meille valmentajaksi jakamaan lajiosaamistasi triathonin harrastajille, niin laita viestiä tj(at)heltri.fi. Palkkaamme tarvittaessa myös uusia valmentajia.

Jari Aaltonen

Jäykkä, hidas mutta kuitenkin kankea kuntoilun kokemusasiantuntija ja Triathlonturisti. 1980-luvun alkupuolella juostiin Tapsan kanssa maratoneja ja vuosikymmenen jälkipuoliskolla siirryin triathloniin. Nyt on kasassa 10 Ironman-matkaa sekä 50 puolimatkaa. Paras ”urheilullinen” saavutus on ikäsarjan M45 voitto avoimessa täydenmatkan SM-kisassa  (Svenska Mästerskap). Nyt vedän Tapsan kanssa perjantain kuntopiiriä. Tähän ajauduin havaittuani, että näillä harjoitteilla core pysyy kunnossa ja elämänlaatua heikentäneet selkävaivat poissa. Kuntopiirin ilosanomaa olen levittänyt siitä lähtien.

Satu Alavalkama

Valmennan seurassa sisäpyöräilyä maanantaisin Meilahdessa ja keskiviikkoisin Vuosaaressa. Lisäksi olen sijaisena eri uintivuoroilla ja fysiikkaharjoitusten valmentajana.
Valmennuskoulutukset  ja -kokemus: FISAF sisäpyöräilyohjaaja, Suomen Triathlonliiton 1-valmentajatutkinto, SUH uimaopettaja, SAFE Education liikunnan perusteoriakoulutus
Muu koulutus ja osaaminen: YTM, päivätyössä toimittajana, vapaa-ajalla teen juttuja Kustannus Oy Juoksijan lehtiin

Valmennusslogan: Treenataan oikeilla tekniikoilla, iloisella mielellä ja terveenä!

Ira Hassinen

Olen Espoon keskiviikon juoksuryhmän valmentaja. Olen kestävyysjuoksuvalmentaja (SUL 3.taso) ja Personal Trainer. Löytyypä takataskusta vielä filosofian maisterin ja koulutetun hierojan paperit. Olen valmentanut eri tasoisia aikuisjuoksijoita. Olen helposti lähestyttävä, iloinen, elämänmyönteinen, ja määrätietoinen. Valmentajana olen kannustava, kehittävä ja sopivan vaativa.  Juoksukokemusta minulla on yli parinkymmenen vuoden ajalta. Tavoitteellisemman juoksun (maraton, puolimaraton, lyhyemmät matkat) treenaamisen aloitin yli yhdeksän vuotta sitten, ja siitä lähtien olen kilpaillut useilla puolikkaan ja kympin matkoilla vuosittain. Pääsinpä yhden kerran jopa podiumille. Ensimmäisen maratonin juoksin 2013 Espoon Rantamaratonilla. Olen juossut myös muutamia polkujuoksukisoja sekä yhden polku-ultran (55km) Pallas-Ylläksellä 2017.

Myös pyöräily on kuulunut elämääni työmatkojen, spinning-harjoittelun, maantiepyöräilyn ja hyvän peruskestävyysharjoittelun ylläpitämisen myötä. Olin vuoden 2019 Team Rynkeby – God Morgon Espoon hyväntekeväisyyspyöräilyjoukkueessa treenivastaavana, ja keräämässä varoja vakavasti sairaille lapsille. Juoksun ja pyöräilyn lisäksi minulla on monipuolinen kuntoilutausta. Vuonna 2005 suoritin Han Moo Dossa mustan vyön eli 1.dan arvon. Kuntosaliharjoittelua on yli 20 vuoden ajalta ja sulkapalloa olen harrastanut useamman vuoden.

Iiro Hietamäki

Aloitan syksyllä 2020 lasten ja nuorten triathlonkoulun yleisurheiluvalmentajana. Ohjaan lapsille ja nuorille erityisesti juoksua ja muita triathlonia tukevia yleisurheilutaitoja. Harjoitukset pidetään perjantaisin Liikuntamyllyssä. Olen lisäksi ohjannut HelTrin kehonhuoltoharjoituksia muutamia vuosia. Koulutukseltani olen liikuntaneuvoja, yleisurheiluohjaaja- ja valmentaja sekä elintarviketieteiden kandidaatti. Minulla on paljon kokemusta seura ja yhdistysmaailmasta ja olen ollut aktiivisesti mukana monenlaisessa toiminnassa. Oma intohimoni kohdistuu eniten ravitsemuksen ja palautumisen kehittämiseen suorituskyvyn ja taitojen kehittämistä unohtamatta. Lisäksi viimeistelen opintojani Helsingin yliopistossa ravitsemustieteen maisteriopintojen parissa ja aloitin urheiluravitsemuksen etäopinnot.

Petra Katainen

Minulla on 14 vuoden kokemus urheilun valmennuksesta lapsille ja aikuisille. Oma kilpaurheilutaustani on uinnissa ja maastohiihdossa. Valmentajana olen positiivinen ja kannustava, mutta tarvittaessa myös vaativa. Petra toimii lasten ja nuorten triathlonkoulun vastuuvalmentajana.

Tero Knuutila

Tero on yksi kokenein ja arvostetuin suomalaisten kuntoilijoiden ja kilpakuntojuoksijoiden valmentaja ja ohjaaja viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Viime vuosina hän on ottanut vahvasti haltuunsa myös triathlonvalmennuksen sekä sen osa-alueiden ohjauksen ammattilaisuuden. Terolla on yli 10-vuoden intensiivinen kokemus kuntoilijoiden ohjauksesta ja valmennuksesta. Tänä aikana hänen ohjauksessaan on ollut monia tuhansia henkilöitä niin aloittamassa juoksuharrastustaan, kuin kehittämässä juoksutekniikkaansa ja harjoitteluansa, sekä merkittävästi parantamassa kuntoansa.

Viimeisen parin vuoden aikana Teron yksilöllisessä triathlonvalmennuksessa on ollut parisenkymmentä henkilöä, joista monilla on ollut tähtäimessä ensimmäinen Ironmanin täysmatka tai oman tuloksen parantaminen puoli- tai täysmatkalla. Tulokset näissä valmennuksissa ovat olleet keskimäärin hyviä tai erittäin hyviä. Teron vahvuutena valmentajana on, moninaisen harjoitusosaamisen lisäksi, hänen ymmärryksensä yksilön kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Teron valmennusfilosofian mukaan elämän kokonaisuus täytyy jatkuvasti huomioida harjoittelussa, ja levolle, palautumiselle ja ravinnolle on laitettava myös aina merkittävä painoarvo kehittymisen edellytyksenä.

Marika Kuntijärvi

Marikalla on monipuolinen kilpauintitausta. Hän on toiminut uintivalmentajana kilpauinnin parissa muutamia vuosia. Marika aloittaa HelTrissä aamu-uintien valmentajana syyskaudella 2020. Hän ottaa luotsattavakseen Vuosaaren ja Leppävaaran (tasot 1-2) aamu-uinnit.

Mitja Kylliäinen

Mitja on aktiivinen triathlonisti ja triathlonvalmentaja. Hän tekee kaudella 2020-2021 sijaisuuksia HelTrin eri ryhmissä.

Tapio Lipasti

Urheilija aina. Eläkeiän ansaitsemalla kokemuksella vedän Jarin kanssa kuntopiiriä perjantai-iltaisin blues-musiikin tahdissa. Jos ei nyt ihan niin ainakin melkein maapallon ympäri lenkkejä juosseena käänsin kelkkani ja siirryin pelkästä juoksemisesta harrastamaan monipuolisempaa liikuntaa. Pilates, Kuntosali, Juoksu, Kävely, Jooga, Hiihto, WorldJumping, Core, Streching, Soutu, Kahvakuula, Vesijuoksu, Uinti, BodyBalance, Kuntopiiri, Spinning, BodyPump, CXWorks – mm. tällaisella taustalla täsmävatsaselkäkiusaan kuntopiiriläisiä. Kuntopiirin sekä Vatsaselkäkiusattujen vertaisryhmän Core-harjoituksilla uskon kaikkien pysyvän ryhdissä ja kasassa omissa kesäisissä kilpailusuorituksissaan. Omat aikuisiän kilpailukokemukseni ovat juoksumatkoilta 400 m – maraton, sellaisella keskitasolla.

Kirsi Päiväniemi


Aloitin HelTrissä valmentajana syksyllä 2019 ja luotsaan Tavoitteena Täysmatka -ryhmää. Syksystä 2020 lähtien olen vastuuvalmentaja Helsingin ja Espoon triathlonkoulujen yläluokille. Olen harrastanut kestävyysurheilua jossain muodossa lähes koko ikäni. Nuorena uin kilpaa, vähän vanhempana keskityin juoksuun ja muutama vuosi sitten triathlon vei täysin mennessään. Lajivalikoimaani kuuluvat myös saliharjoittelu, jooga sekä talvisin hiihto. Treenaan triathlonia myös itse hyvinkin päämäärätietoisesti ja olen vuonna 2019 kilpaillut mm. perusmatkalla Vantaalla, puolikkaalla Lahdessa sekä Turussa.

Olen koulutukseltani Triathlonvalmentaja (Suomen triathlonliitto valmentajakoulutus: tasot 1.ja 2.)  ja Personal Trainer (Trainer4you). Lisäksi minulta löytyy Taiteen Maisterin paperit ja tekstiili-suunnittelijan koulutus Lapin Yliopistosta. Perusluonteeltani olen iloinen, positiivinen, innostava ja huomioonottava. Työn, harrastusten ja lapsiperheen arjen yhdistämisestä minulla omakohtaista kokemusta, joten ymmärrän hyvin erilaiset aikataulupaineet ja haasteet niin töissä kuin kotonakin. Pyrin joustavuuteen ja siihen että arki olisi pääsääntöisesti balanssissa. Tavoitteena on treenata tosissaan sekä tavoitteellisesti, mutta ei liian vakavasti suorittaen.

Valmennusslogan: Tärkeää on, että harrastus ja treenaaminen tuo iloa ja onnistumisen tunteita!

Päivi Rantala

Päivi on HelTrin pitkäaikainen valmentaja. Hän ohjaa uintia torstaisin Mäkelänrinteessä ja valmentaa Tavoitteelliset Treenajat -ryhmää. Uinnin harrastuksen aloitin 10-vuotiaana, ja aktiivisen uinnin harjoittelun lopetin viisi vuotta myöhemmin löytäen uinnin harjoitteluun uuden motivaation triathlonin myötä. Uintivalmennusta olen kuitenkin tehnyt vuodesta 1980 lähtien välillä aktiivisemmin ja välillä pitäen taukoa.

HelTrin lisäksi toimin myös uimaseuran uintivalmentajana. Olen valmentanut aikuisten lisäksi mös lapsia ja nuoria. Mastersuintikisoihin olen osallistunut muutamia kertoja saavuttaen sekarin, vaparin ja perhosen pitkillä matkoilla sekä lyhyen että pitkän radan Mastersien SM-kisoissa useita Suomen mestaruuksia ja podiumsijoja.

Triathlonin pariin löysin syksyllä 2009. Seuraavana kesänä osallistuin Kiskon ja Joroisten kisoihin. Tuon jälkeen olen kisannut kaikilla matkoilla, joista parhaimmat saavutukseni ovat vuonna 2012 Joroisissa puolimatkan ikäsarjani SM-pronssia ja neljä viikkoa myöhemmin Kuopiossa perusmatkan ikäsarjani SM-kultaa. SM-mitaleita on myös sprinttimatkalta. Olen myös osallistunut sekä ITU:n World Championship-kisaan Tanskassa että ETU:n EM-kisaan Itävallassa. Vuodesta 2013 lähtien olen myös valmentanut triathlonisteja sprinttimatkasta täyden matkan kisaan.

Palautteiden mukaan uintitreenini ovat kovia ja kehittäviä, mutta ketään ei ole vielä tarvinnut nostaa ylös altaasta treenin päätteeksi. Ryhmäni dynamiikka on mielestäni hyvä. Jokaisella on omat vahvuutensa ja tilaa annetaan vahvuuksien, mutta myös päivän kunnon mukaan.

Satu Sahla

Satu on uusi uintivalmentajamme syksystä 2020 lähtien. Satu on itse entinen kilpauimari ja hän on valmentanut uintia monta vuotta. Satu on koulutukseltaan lastentarhanopettaja, joten pedagogiikka ja ohjaamisen monipuoliset taidot ovat hyvin hallussa. Satu ohjaa torstai-iltaisin Pirkkolassa tason 1-2 uimareita. Tavoitteena on kehittää ja hioa uintitekniikkaa: tunneilla harjoitellaan jatkuvasti parempaa käsivetoa, vartalon asentoa ja hengitystekniikkaa. Hyvä tekniikkapohja on edellytys uintivauhdin kasvattamiselle.

Kari Silpiö

Kari Silpiö suunnittelee ja ohjaa HelSpin-sisäpyöräilyharjoituksia. Karilla on pitkä kokemus maantiepyöräilystä, ultramatkoista ja pyörämatkailusta. Kari on mm. suorittanut useita ultrapitkiä kuntoajoja Euroopassa ja USA:ssa, pyöräillyt USA:n halki, pyörämatkaillut parissakymmenessä eri valtiossa ja ylittänyt Himalajan maastopyörällä. Lisäksi hän on ollut vetämässä pyöräleirejä Mallorcalla vuodesta 2002 alkaen. Karilla on pyöräilyn 1-tason valmentajatutkinto ja hän on FAF Indoor Cycling Instructor -lisensoitu spinning-ohjaaja.

Päivi Steffen

Olen uinti- ja triathlonvalmentaja ja HelTrin toiminnanjohtaja. Uintivalmennuksesta olen suorittanut tason 2 ja triathlonvalmennuksesta tason 1 koulutukset sekä erillisen lasten ja nuorten triathlonvalmentajakoulutuksen. Minulla on vuosien kokemus eri-ikäisten ja eri tasoisten lasten ja aikuisten valmentamisesta. Olen valmentanut HelTrissä jo useiden vuosien ajan uintia.  Syyskaulla 2020 lähtien valmennan keskiviikkoillan uintiryhmää Vuosaaressa. Lisäksi saatan olla sijaisena seuran muissa uintivalmennuksissa. Kannustan triathlonisteja harjoitelemaan vapaauinnin lisäksi monipuolisesti kaikkia uintilajeja ja vesitaitavuutta kuten esim. sukelluksia, koordinaatiota, vartalon hallintaa, starttihyppyjä ja käännöksiä. HelTrin ryhmien lisäksi valmennan mastersuintiryhmää uintiseurassa. Harjoittelen ja kilpailen itsekin mastersuimarina.

Muu koulutus: TtM, hyvinvointivalmentaja (Saksa) ja työnohjaaja (STOry). Lisäksi olen Suomen Psykologiliiton sertifioima psyykkinen valmentaja ja siksi psyykkisten vahvuuksien valmentaminen kuluu osana kaikkiin valmennuksiini. Minulla on korkeakouluopintoja väestön terveyden edistämisestä, terveysliikunnasta, ravitsemuksesta ja urheilujohtamisesta.

Valmennusslogan: Nauti harjoittelusta ja elä hetkessä!

Mira Turunen

Valmennan uintia torstaisin Pirkkolassa ja lauantaisin Leppävaarassa.

Koulutustausta: Fysioterapeutti AMK, Painonnosto-ohjaaja (PNOK1), Personal Trainer (Trainer4You), CrossFit Level 1 valmentaja, Uimaopettaja (SUH)

Lajitaustana on kilpauinti, jonka parissa vietin 10 vuotta. Uinnin lopetettuani aloitin ohjaamaan lasten uimakouluja ja valmentamaan triathlonistien uintiharjoituksia. Olen valmentanut useamman vuoden yksilöasiakkaita altaan ja salin puolella sekä ohjannut CrossFit-tunteja useammalla CrossFit-salilla.

Oman uintiurani jälkeen eksyin CrossFit-salille ja laji vei mennessään. Huomasin nopeasti kasvaneen voimaharjoittelun tuomat edut niin altaassa kuin muissakin kestävyyslajeissa, ja olenkin asiakkailleni ja valmennettavilleni painottanut oikeanlaisen voimaharjoittelun merkitystä suorituskyvyn kehittämisessä ja vammojen ennaltaehkäisyssä. Jokaisen aktiiviurheilijan ja liikkujan tulisi kehittää kehoaan kokonaisvaltaisesti, jotta vammoja ei tulisi. Harjoittelu ei saisi olla liian yksipuolista vaan kehoa monipuolisesti kehittävää ja haastavaa. Fysioterapeuttina olen huomannut, että fysioterapiaan tullaan usein vähän liian myöhään, kun vaivoja on jo alkanut esiintyä.

Haluan valmentajana kehittää valmennettaviani pilke silmäkulmassa. Harjoituksissa tulee olla hauskaa, mutta vaadin myös tiukkaa tekemistä. Jotta voi kehittyä, tulee poistua omalta mukavuusalueelta, usein 😉

Venla Tuusa

Venla on entinen kilpauimari ja valmentaa tiistai-iltaisin Pirkkolassa 2-3 tason uimareita. Venlan vahvuutena on tekniikkaopetus, joten näille tunneille kannattaa tulla, jos tavoitteena on parantaa omaa uintitekniikkaansa ja säilyttää hyvä tekniikka myös kovemmassa vaudissa.

Viimeisin päivitys 22.09.2020
Jaa tämä sivu